lördag, december 12, 2009

Idol är slut...

Igår kväll satt jag och Mattias bänkade framför burken för att se Idolfinalen. Det har väl inte undgått någon att jag är en riktig sucker för Idol va? Och Robinson. Och Mello. Och Bonde söker fru osv osv.... När jag var fem veckor på Mallorca 2003 så fick Mattias spela in vartenda Big Brother-avsnitt. Idag är jag väl kanske inte lika fullt fanatisk vad gäller såpor. Ser inte ALLT längre. ;)

Hur som helst. Under alla år som gått så har jag alltid haft en favorit när det dragit ihop sig till final. Första året så hade jag Daniel före Darin. (skulle välja tvärtom idag) Sedan var det Sebastian jag hade som favorit (sedan i början redan) före Agnes. Idag har ju dock Agnes lyckats ruggigt bra. Tredje året så vann Markus före Erik och Markus var min favorit från första audition. Marie Picasso snodde åt sig segern före Amanda och jag gillade Marie, vilken pipa! (trots alla skandaler från Big Brother-tiden) Ifjol vann då Kevin före Alice och då var det inte så noga, gillade ingen av dem speciellt mycket. Men i år....

Erik och Calle har varit mina favorter sedan auditionprogrammen. De är sjukt sköna! De verkar ödmjuka och med fötterna hyfsat på jorden. Jag trodde nog att Calle skulle knipa segern, att han tilltalade kanske en bredare målgrupp. Som tur är så har ju det åkt ut "flickfavoriter" under seriens gång, brukar bli så när det är en fem, sex stycken kvar. Då har föräldrarna tröttnat på att fylla på kontantkorten och de har inga pengar att sms-rösta för längre. Mina två flickfavoriter, de gick till final de! :)

Tydligen så ledde Calle efter första låten, Erik gick upp jämsides under andra och sedan lyckades han knipa vinsten med vinnarlåten. Och han gjorde den bättre, det gjorde han verkligen. När Calle körde Led Zeppelins Rock 'n Roll och mitt hjärta smälte. En helt underbar låt och jag är SÅ nöjd att någon törs köra en sådan låt i dagens popfjanteri. För övrigt är jag rätt förvånad men ACK så glad att det var två rockers i ett så kommersiellt program som Idol. Lyssna och se liksom, han gör en så svår låt riktigt bra (en Led-låt är inte lätt att göra ska ni veta) och att han dessutom på absolut bästa hårdrockmanér slår sönder stacken med guran, det är ju genialt!!!


Calle har en sådan underbar hes och rökig röst. Lite Cash, lite Cocker, lite av allt liksom. Sedan har han en grym rockersstil! Erik, han har ju en sådan grym pipa att man får ståpäls på hela kroppen. Hela. Jag som är en äkta rocker smälter ju för sådant här och jag skulle GÄRNA se honom på en stor arena med ett stort band. Hoppas att han blir insläppt i rockersvärlden bara, att det inte ligger honom i fatet att han varit med i Idol. Och vunnit dessutom. Och jag HOPPAS att Sony BMG inte förstör honom under kontraktstiden med en massa skitlåtar á la Rix FM. Calle, han kommer få kontrakt ändå, det är jag övertygad om.

Under åren har ju vinnarlåtarna sugit så djäkla hårt att man bara velat kräkas men i år måste jag säga att de överträffat sig själva. Jag tycker nog att den är ganska bra ändå. Och att Erik gör den SÅ sjukt bra, det är ju inte trist. Något annat som inte är speciellt trist, det är ju att bägge grabbarna ser riktigt bra ut. Jag menar, vilka rockers! Calle är lite ruffigare och mer oborstad medan Erik är helvetiskt...snygg.... Kan inte säga annat, han är verkligen det. Och missförstå mig rätt: snyggast i min värld är ju MIN kung, Mattias, men titta kan man ju. ;) Det gör ju han med om jag förstår det hela rätt. Hehe... Dessutom är man ju lastgammal i jämförelse med de här två toy boysen...

Hur som helst! Fan vilken grym Idolfinal! Jag satt med ett leende hela kvällen och bara njöt. Kolla bara på dom, vilka små mumsbitar!


Jag slänger in vinnarlåten med, den ÄR fan bra!


Nu stundar Luciavaka hos RoggAnn! Vi får se om vi lever imorgon, det brukar vara klent med det när vi umgåtts med dem. ;)


Inga kommentarer: