onsdag, maj 19, 2010

Vad är felet?

Vad sitter det i? Jag vill blogga. Jag tycker det är kul att skriva. Men lika förbannat så blir det alltmer sällan och det tycker jag inte är kul. Jag vill ju kunna gå tillbaka i min blogg och kolla grejer som hänt i mitt liv, jag ser det ju som en slags dagbok. Och varje gång jag skriver så tänker jag att "jorå, nog ska jag börja skriva varje dag igen" men i helskotta heller. Det är som att jag drar mig för det och jag vet inte varför. Jag får skylla på att allt annat i livet tar mycket tid. Pyssel, trädgård, pool, hus, hund, sambo, vänner osv. Värdelösa undanflykter, I know...

Hur som. I tisdag så stannade Mattias nere i Katrineholm efter jobbet för att gå ut med en del från Firman för en "jobbmiddag". Den herrmiddagen resulterade i bjudrundor på krogen så ni kan ju tänka er stadiet på de herrarna på onsdagen... ;) På tisdag kväll så storstädade jag hela huset, tvättade tvätt, skurade golv, dammsög, dammtorkade, skurade köket, badrummen, tvätttugan, plockade i ordning och stökade i största allmänhet. Hade Janniche i lurarna i 1,5 timme så jag hade ju som sällskap också. :) Vi kan konsten att prata i telefon hon och jag. :) 99% av gångerna så blir det mer än en timme. Telefonen är då stekhet och man är alldeles svettig i örat. Men vaddå, vi har faktiskt livsviktiga grejer att avhandla!

I onsdags så åkte vi hem lite tidigare från jobbet då vissa av oss mådde lite sämre än andra och medan sambon låg och ojjade sig i soffan så satt jag i pysselrummet mest hela kvällen. I torsdags så var vi ju lediga och dagen tillbringades mest hemma, i pysselrummet. Anna och Mia ville ha med mig till Lager 157 men jag kände för en sovmorgon plus att jag nyss varit där. De skulle nämligen åka klockan HALV ÅTTA på morgonen...snark... På eftermiddagen så lyfte vi av plåtarna från poolen, börjar kännas att det kommer bli en poolsäsong även i år. :) (Det tråkiga är ju att jag kommer få stå i vassen eftersom jag tillhör släktet valross...) På kvällen så satt vi på altanen i vanlig ordning och pratade strunt, jag och min sambo. Riktigt varmt och behagligt var det så vi satt ute länge och pratade över lite vin.

I fredags så åkte vi till stan och handlade upp oss lite. Hittade billiga och snygga petunior på Ica Maxi också, 10st för 29,90. Det är väl ett bargin price? Jag valde de som är riktigt mörklila och ska köpa till lite hängväxter i vitt. Dessa ska sedan ner i alla blomlådor. På eftermiddagen kom Jeanette hem till oss. Vi tog och satte oss på den varma altanen och där satt vi hela kvällen. Vi skulle bara dricka ett par glas rosévin till middagen men efter att vi stoppat i oss en trerätters middag, sjungigt SingStar, rökt varsitt paket cigg och snackat en massa gojja så tog hela vindunken (3liter) slut och då var det bara att gå och lägga oss. Klockan tre på morgonen.

Behöver jag säga att det var tungt att kliva upp i lördags? Särskilt som att klockan ringde sju... Det var bara att masa sig upp och förska undkomma min egen andedräkt, den hade kunnat klubba vilken drake som helst. In i duschen, gnyendes av de hårda vattenstrålarna som smattrade på det ömma håret. Väckte Tettiz, kockade äggröra och frukost innan Miis kom över och vid kvart över åtta (något försenade) så åkte vi alla bort till församlingshemmet, vi skulle ju ha pysselträff! 22 tjejer blev vi. Från Dalarna, Västmanland, Stockholm, Norrköping kom de. Till oss! :) Hur glad är man inte för det då? Mycket skratt, många cigg, pizza och pyssel i 13-14 timmar blev det. Jag hade sjukligt svårt att åstadkomma något i min helvetiska baksmälla men lyckades kräkas ur mig två kort och två layouter. Får anse det som ett OK resultat med tanke på dagsformen.

När kvällen var slut så satt vi på vår altan (nähä?) och Mia och Uffe var också där. Vi tog oss en sängfösare, Cosmopolitan of course, innan vi stöp i säng, helt utmattade. Tog en redig sovmorgon till elva på dagen och det var så skööönt!

Efter att Tettiz åkt hem så åkte vi bort på Löta Handelsträdgård som ligger i Ärla. Där köpte vi sättpotatis (mandelpärern) och en del fröer. Morot, dill, persilja, gräslök, sommarlök, chilipeppar och två tomatplantor blev det. Mattias har ju byggt mig en trädgårdslandslåda (tänk SJ-pall med krage) så i den satte vi potatis och så ska han bygga en till låda som jag ska sätta grönsakerna i. Tomaterna och gurkfröna som jag har på groning (heter det ens så?), ska få bo i krukor mot husväggen. Ska bli intressant att se om vi får någon skörd. Om det kommer att växa överhuvudtaget... Jag är ju som sagt inte känd för att ha gröna fingrar.

I måndag så var det ju inte vilken dag som helst. Då var det min halvnorska, bästa vän, Miis som fyllde år. På självaste norska nationaldagen. :) Efter att jag och Mattias jobbat över en sväng (läs: tagit sovmorgon) och jag hade gått Stora Hedemora-varvet så var jag och Mattias var över dit på en fika och överlämnade en vitsippebukett jag plockat på rundan och ett paket med tillhörande kort. Hon fick lite pysselgrejer som jag tror hon kommer ha nytta va. :) Sedan var det hem och pyssel på schemat igen. Mycket att stå i nu. ;)

Igår så skulle jag egentligen hem till Kruth-Anna på pyssel men vi hoppade över det eftersom det var underbart väder. 23 grader i skuggan när vi kom hem vid fyra så jag hoppade träningskläderna och drog ett Hedemoravarv igen. Underbart det är med sommar!! Det prunkar av tulpaner i alla möjliga färger i mina rabatter, allt grönt har slagit ut fullt och det är så fint! Dock vete fasen vad som hänt med rosorna vid poolen, de verkar ha dött? Hjälp?

När vi ätit middag så tog vi och fyllde upp poolen, någonstans mellan 2-3 kubik saknades det. Sedan så dammsög vi den och pumpen fick gå hela natten så nu på morgonen var det bara pyttelite skräp kvar. Ikväll ska vi dammsuga igen och sedan skall det chock-kloras. Efter det är det bara att brassa på värmen! +13 grader höll vattnet nu. Lite i kallaste laget... Men snart så, snart är det badsäsong! Fatta vad härligt!!!

Idag är det så kladdigt! Luftfuktigheten är enorm! Jag sitter still, inomhus i en välventilerad byggnad och jag känner mig alldeles geggig. Skumt väder, men jag har lite ont i skallen med så jag gissar på en riktig åsk-skur senare. Bara vi hinner det vi ska göra så, med poolen alltså. Plus att vi ska förbi brädgården idag och köpa lite virke till trädgårdslandslåda nummer 2. Vill hinna sätta de grönsakerna innan helgen, skulle vara skönt att ha det gjort. Måste se om jag hittar några vita hängväxter med.

Och så till sist ett litet tips för alla iPhone-ägare: ta hem appen Words with friends och lägg till Lillpiag och spela alfapet mot mig. Och ta hem Angry Birds, det roligaste spelet på läääääänge! :) Har lyckats få min sambo beroende av det så han är helt manisk. En annan kan ju kontrollera sitt beroende....

2 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Ja, vad ska man säga? Ni är lätta att lura ner i spelträsket... *hehe*

Fan, ikväll skulle man ha en Cosmo hemma på verandan. Undrar just om vi har några ingredienser till nån annan god drink hemma... Skulle inte förvåna mig det minsta. ;)

Tack än en gång för en toppenhelg!!
*kram*

Malin ~ Lillpiga sa...

Bara för att du sa så där så blev jag med sugen på en drink...*hhhmmmm*