måndag, augusti 23, 2010

Semestervecka 4 eller hur tråkigt är det att måla?

Ja, då redovisar jag sista veckan på semestern då. Den känns verkligen otroligt avlägsen. Men what the heck, det är ju bara typ 45-46 veckor kvar tills nästa semester! :) Det är väl något att se fram emot? ;)

Måndag 2 augusti
Vi pillar runt lite hemma i största allmänhet. Fixar och donar lite i trädgården som fortfarande ser fördjäklig ut efter torkan som var. Lyckades ju hinna med att skörda dillen i trädgårdslandet innan den dog men rädisorna stannade av så de hann jag bara med en skörd av. Persiljan typ druknade under dill och rädisor och morötterna har jag inte tagit än. Salladslöken hade kunnat bli alla tiders om inte Vittra helt plötsligt fått för sig att det var SKITBRA att rulla sig och ligga i min trädgårdslåda. Bra jobbat, doggen! All salladslök gick av = dog. Mandelpotatisen har dock tagit sig hyfsat bra så nu ska jag gräva upp dem alldeles snart. :) På kvällen drar vi på bilbingo igen och denna gång kammar Mattias hem 200:-. Jag vinner aldrig något. Men den här gången var jag RIKTIGT nära, bara ett nummer ifrån full bricka = 500:-. Denna gång skippade vi bullarna och tog med oss en mer sofistikerad ostbricka.

Tisdag 3 augusti
Vi sätter igång och rensar ogräs på framsidan. Vi har en massa stora skifferplattor från garageuppfarten och fram till entrén och vidare mot poolen. Mellan där har det ju växt upp ofantligt med ogräs. De som bodde där innan verkar ha skitit fullständigt i trädgården så vi hade det vi gjorde. Testade en massa olika metoder men till slut så tog vi fram den benindrivna röjsågen och gick på mellan plattorna = no more ogräs! Det blir superbra och nu SER man att det är plattor där. :) Dock så växer ju skiten upp snabbt så om det är någon som har ett tips på bra ogräsmedel så tjoa till! Hemkokt recept funkar det med. På kvällen så drar vi på grillfest hos Anna och Marcus tillsammans med Mia och Uffe. Vi grillar, dricker lite vin och myser på deras altan till ettdraget på natten. Hur roligt som helst, fast att vi bor så nära så blir det sällan vi kan alla samtidigt och det är lite stök med att få det att funka med alla barn.

Onsdag 4 augusti
Denna dagen vigs åt målning. Måla, måla, måla! Farstukvisten ser ut som själva den och det MÅSTE målas! Huset målades om 2008 men allt det vita blev lämnat till oss och nu var det verkligen dags. Bredvid farstukvisten hade x-ägarna en stoooor djefla buske. Eller: en buske, en klängväxt på en stolpe och en klängväxt mot väggen = oframkomligt att måla. Så när vi kapade ner buskskrället en bit ifjol och tog bort de bägge hängkläng-grejerna så uppenbarade sig en ful grej. De hade bara målat där de kom åt... Snyggt värre va? Inte riktigt så nu i våras spettade vi bort det sista av busken (och bröt av en spade), lade dit stenplattor och nu var det dags att måla om. Ett lager hann vi med och så hann jag med att grunda träsoffan som stod ute på bron med.

Torsdag 5 augusti
Jag tar med mig Vittra och åker in till veterinären. Hon har haft problem med sina tassar hela sommaren och haltat till och från. Plus att hon nog fått svamp mellan trampdynorna. Jag får träffa en dansk veterinär (tur att jag åkte och inte Mattias, han hajjar inte ett ord danska...) i fem minuter. Han talar om att det inte är något fel på doggen. Han kan inte framkalla någon reaktion när han tar och drar någonstans, inget är svullet, hon äter som hon ska, kissar som hon ska, bajsar som hon ska osv... = hunden är frisk! Får köpa ett schampoo till tassarna och går därifrån efter totalt 15minuter och 1500:- fattigare.

Hem till Slottet och ännu ett lager med färg på både bro och soffa och snacka om att det blir skillnad! Vitt och snyggt som bara den! Vi har en helt ny entré! Det sura i kråksången är att vi har kvar hela altanen OCH poolstaketet och det känns ju så där... Plus att allt det blå på huset skall målas om. Men det blå (knutar, dörrar och fönster) och staketet kanske får bli til våren. Hoppas på att hinna med altanen i år dock. Om ni undrar vad vi gjort på kvällarna så har vi tillbringat de allra flesta på altanen, druckit gott och ätit gott. Denna dag var det dessutom kanonväder så en stor del av eftermiddagen tillbringades vid poolen och en god bok.

Fredag 6 augusti
Om jag minns rätt (men det var väl fasen skit detsamma egentligen) så storstädade jag och pysslade lite innan vi lagade en grymt god mat för att fira sista vardagen på semester. Helgrillad oxfilé och grönpepparsås blev det. Sedan satt vi på altanen och myste hela kvällen och natten lång.

Lördag 7 augusti
Jag följde med Miis, hennes farmor, Madeleine, Anna och Elin på ett ställe som har självplock för hallon. De var inte mycket att hänga i julgranen men jag tror jag fick ihop knappa kilot ialla fall. Köpte lite grönsaker med innan vi for på en loppistur. Hittade två stycken och på den ena vart det tre ljusmaschetter (ville ha blommorna till scrapbooking) och på den andra hittade jag en påse bronsknappar (till samma ändamål) och en rottingfåtölj som skall hängas i ett träd ute i trädgården. Sedan kan man sitta där och läsa en god bok och lyssna på humlorna. :) Hur undertecknad ska kunna sitta där bland alla spindlar, det är en annan sak...

På kvällen så kommer hela fgamiljen Johansson-Svensson plus ett stycke farmor och hela familjen Linder. Vi har årets första kräftskiva och jag NJUTER av kräftor och Västerbottensostpaj. *mums* Ett kilo slinker snabbt ner i våra magar (min & Mattias) och efter maten bjuder Miis på chokladpudding med hallongrädde. Snacka om att svulla! När våre gäster dragit sig hemåt så sitter vi kvar en stund och njuter ev en varm kväll.

Söndag 8 augusti
Filmkavalkad! Sista dagen på semestern blir en riktig slappardag. Vi kollar på film från tio på morgonen till elva på kvällen. Vi avverkar Law Abiding Citizen (rätt så bra), Clash of the titans (bra som fasen), Up in the air (bra som fasen), Wolfman (sugigt dålig) och avslutar med I love Philip Morris (bra som fasen). Fem filmer i sträck. Eller jag såg fem, Mattias såg fyra eftersom han sov under hela Wolfman. Ovanligt, not... Svullade världens bästa pizza (Gorgonzolapizzan från Ärla Pizzeria) till middag, allt för att spä på alla fettlager som man samlat på sig under semestern...

Well, that was all, folks! Nu har vi precis börjat tredje jobbveckan efter semestern och allt är som vanligt... På gott och ont. Ställde mig på vågen direkt på morgonen ppå förstaarbetsdagen och inser följande saker:

1. Vår nya våg är inte alls lika snäll som vår förra.
2. Semestern har VERKLIGEN satt sina spår.
3. Nu blir det knäckebröd och vatten.
4. Skippar kolhydraterna och kör lite LCHF á la light vilket betyder att det bara blir vatten framöver och inte ens knäckebröd.
5. Träning, träning, träning skall införas på schemat.

Beach 2011, here I come!

Inga kommentarer: