lördag, februari 12, 2011

Melodifestivalen delfinal 2

Vinet är upphällt, naglarna vässade, linserna nytvättade och öronen utfällda. Dags att såga ihjäl kvällens deltagare i Mello. Gissar på två tonartshöjningar och en Carolafläktdjävel.

Brolle - 7 days and 7 nights Man hör redan på de första tonerna att den här låten kommer gå vidare. Han levererar ut en musikallåt slash svensktoppsdänga med moves snodda av Magnus Carlsson, allas vår ex-Barbados. Känns märkligt att se mini-Elivs som dansbandsbög (dock inget ont om gayfolk, de är underbara), jag hade föredragit om han arrat låten på antingen ett mer 50-talssätt eller på ett mer rockigt sätt. Som sagt, han är direkt till final. Betyg: +++

Loreen - My hearts is refusing me Här har vi verkligen nytänk! Tagliatelle som kokats med rödbetor som jacka tillsammans med Svenne (ni vet Svenne&Lotta) frilla och hans obefintliga hals utgör basen i hennes mycket märkliga uppträdande. Måste vara tokstarka lampor på scen eftersom hon kisar hela låten. Eller är hon möjligtvis närsynt? Låten lämnar inte ett smack i min värld så jag minns knappt hur den gick. Betyg: +

Babsan - Ge mig en spanjor Alltså...det där med dragshow i Mello, det var kul när After Dark var med 2004 men det var enda gången med. Babsan sjunger ju dessutom så in i helskotta illa att jag letar efter en hagelbössa här hemma för att skjuta mig själv. Om de övriga 3453 bidragen inte gick vidare, hur i hela fridens illa lät då dessa? Vittra rymmer från vardagsrummet med öronen rakt bak och svansen mellan benen och kvar sitter vi och undrar om Christer Björkman blev nöjd med blow job:et som han måste ha fått av Babsan...... Hur faen kan han annars ha plockat med den här skiten? Betyg: ------

Elisabeth Andreassen - Vaken i en dröm Men gäsp känner jag direkt. Trodde vi slapp det här nu när varken Shirley, Sonja eller Sarah Dawn inte är med. Men nej då. Klart att vi ska ha en så kallad "power ballad". Åk hem till Norge och kör den här låten där, där är det fortfarande poppis att leka hemma-Whitney. Eller om du nu absolut ska ställa upp gång efter annan, välj en bättre låt. Och i Pensionärs-Mello. Betyg: +

Sanna Nielsen - I'm in love Här är ännu en schlagerdrake som jag hade hoppats på att få slippa se. Sist så bölade hon sig igenom Mello med Empty Room och schlagerknarkarna i Sverige gick bananas. Märks att det är Thomas Jag-borde-verkligen-klippa-mig G:son som skrivit låten, börjar med att bygga upp den, en totalt intetsägande refräng med hennes karakteristiska vibrato som bara tyder på taskig uthållighet och som grädde på moset en tonartshöjning. Hade hon inte haft håret uppsatt så LOVAR jag att Carolafläktdjäveln hade varit i faktum, den lär ju vara med när hon kör i Globen, för hon går direkt till final. Tyvärr. Betyg: ++

De Moniker - Oh my God! Daniel Carlsson har skaffat sig ett artistnamn minsann. Han har dessutom bytt stil så nu får vi se (och höra) en blandning mellan Di Leva, The Ark och Beatles på Sgt Peppers-tiden. Lite halvflummigt sent 60-tal med starka färger och psykedeliska bilder i bakgrunden. Faktum är att jag nog tycker den här bäst hittills. Jag vet, jag skräms nästan av mig själv när jag skriver det men helt ärligt, vad har jag att jämföra med? Kvasidynga! På grund av det så kommer den här till Andra Chansen. Betyg: +++

Anniela - Elektrisk Ännu en som satsar på mat-tema, den här tjejen har en broccolibukett runt halsen. Klatschigt! Startar lite svajjigt och osäkert men det blir faktiskt lite bättre eftersom och det är en refräng som sätter sig på hjärnan. Åtminstone kvällen ut. Tror faktiskt den här låten tar sig till Andra Chansen. Betyg: ++

Christian Walz - Like suicide Han har verkligen en säregen röst, som en blandning mellan Maurice Gibbs i Bee Gees och en liten mus. Man får känslan av att han mimar, som om man lagt ett filter på inspelningen. Väntar på att det ska ge något, att det ska bli en bra låt och att han ska leva upp till förväntningarna men nja. Det sker liksom inte ett smack, han hoppar runt på ett ben och piper som om någon hade stryptag på kulorna hans. Tack och hej, leverpastej! Betyg: ++

Kvällens inledning var faktiskt en höjdare. Föredrar Marie som bitch. ;)
Kvällens ironi var när Mello driver med sig själv och deras fantastiskt klantiga utröstningsmiss förra veckan.
Kvällens bästa låt var naturligtvis Jimi Hendrix's Purple Haze.
Kvällens näst bästa låt var lätt Djingis Kahn, vilken kunglåt!
Kvällens fortfarande bra är intervjuvideorna.

Måste dessutom tillägga att Nanne var så SJUKT dålig förra veckan.

Fortfarande är Swingfly bäst efter de två delfinalerna.

7 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Ett rätt hittills - sitter och väntar på nästa... ;)

Malin ~ Lillpiga sa...

Tre av fyra är väl godkänt? ;) Tog fel på kostcirkeln bara. Skulle ha valt pastan framför broccolin... Men det är väl mitt kaloriräknande som spökar. ;)

Heila sa...

Nej du, kvällens bästa låt var Life on Mars! Men jag håller med om att Swingfly är bäst så här långt.

Malin ~ Lillpiga sa...

LÅTEN Life on Mars är kunglig men med Sjögrenaren var dem hemsk. ;)

Pysselmani sa...

Jag övervägde att titta... Dels var jag lite nyfiken på Babsans låt (Larry Forsberg, en bekant, har ju varit med och skrivit låten!) och sedan var ju Daniel med (ett år äldre än mig, vi gick i samma skola när vi var yngre). Kul att se att Daniel gick till andra chans, hoppas det går bra för honom där!

Liza sa...

Hur, jag bara undrar HUR vågade Sjögren ge sig på Dawid Bowie?? HUR??

Mitt hjärta blödde stentårar då jag fick se klippet. :-(

Spacegirl sa...

:-)
Du är så bra!
Jag tyckte att Brolle var absolut bäst.