fredag, december 12, 2014

Tutorial: krackelerad lampfot - crackle effect on a lampstand

Jag hittade en fin lampfot i trä på loppis men originalfärgen passar inte hemma hos mig så jag målade om den. Här nedan visar jag de olika stegen, det är jätteenkelt att få den fina, krackelerade effekten. :)

**********

I found a really nice lampstand at a fleamarket the other day. It didn't really come together with the rest of the things in my house so I just re-painted it. Down below are some pictures from the process of how you easy make a nice crackle effect.




Så här såg lampfoten ut innan.

*********

Pre-painted lampstand.


Jag målade den tre gånger med vit Gesso för att få en bra grund.

*********

I painted the lampstand three times with White Gesso.


Låt alla lager torka ordentligt! Är färgen fuktig i något lager så kommer krackeleringen inte att funka.

********

Let all the layers dry properly, if some of the layers are still wet, the Crackle Effect will not work.


Jag målade ett lager med en metallic-färg i kulören Titanium.

*********

I painted the lampstand with a metallic paint in the colour Titanium.


Åter igen, TORKA! :) Sedan målade jag hela foten i ett ordentligt lager krackeleringslack. Ju tjockare lager, desto större sprickor.

********

Once again: let it dry! :) Then I painted the lampstand with a thick layer of Crackle Effect. The thicker layer, the bigger crackles.


När lacket torkat, i minst 24 timmar, så är det dags för sista lagret och jag valde vit Gesso igen. Detta lager måste på snabbt som attan och bara i ett lager! Målar du på samma ställe två gånger så kommer du får med all färg och det blir inte snyggt.

***********

When the crackle effect has dried, at least for 24 hours, it's time for the last layer and I chosed white Gesso again. Paint quick and in just one layer. If you will paint twice in the same spot, you will remove all the paint and it's not gonna look nice. 



Efter att lampfoten torkat ordentligt så lade jag på ett lager klarlack för att få en glansig yta.

*******

At last: a layer of clearcoat for a shiny surface, when the lampstand as dried properly.




Material
Martha Stewart Craft Paint Gesso Primer White PL32314 
Martha Stewart Craft Paint Satin Finish PL32198 
Martha Stewart Craft Paint Fine Crackle Effect PL32200 
Martha Stewart Craft Metallic Titanium PL32993
Martha Stewart Craft Paint Large Brush Set 4pc PL32245 

Inga kommentarer: